dania główne

Pampuchy

Nie pamiętam kiedy ostatni raz robiłam pampuchy. Wieki temu i jakoś nie ciągnęło mnie do ich robienia dopóki nie poszłam na zakupy. W sklepie były akurat w promocji ale nie na te nabrałam smaka. Niestety w Finlandii można kupić pampuchy tylko na słodko z dodatkiem kardamonu. Ja z domu wyniosłam smak wytrawnych okraszonych podsmażoną kiełbaską i polanych tłuszczem lub z sosem mięsnym. I takie właśnie dziś Wam prezentuje. Przepis na pampuchy z bloga Moje Wypieki.

Składniki :

  • 500 g mąki pszennej ( u mnie tortowa )
  • 250 ml mleka
  • 2 duże jajka lekko roztrzepane
  • 2 żółtka
  • 50 g roztopionego masła
  • szczypta soli
  • 30 g cukru ( dodałam tylko 2 łyżki cukru kokosowego )
  • 30 g drożdży świeżych lub 14 drożdży suchych

Drożdże mieszamy z przesianą mąką ( ze świeżych najpierw należy zrobić rozczyn ). Dodajemy pozostałe składniki oprócz masła. Wyrabiamy ciasto a pod koniec dodajemy roztopiony tłuszcz. Ciasto wyrabiamy aż będzie gładkie i jednolite. Przekładamy do miski, przykrywamy lnianą ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce aż podwoi swoją objętość.

Po tym czasie ciasto wyciągamy na stolnicę oprószoną mąką, chwilę wyrabiamy. Z ciasta odrywamy kawałki o wadze ok 65 g z których formujemy kulki. Odkładamy na stolnicę oprószoną mąką i przykrywamy ściereczką aby podrosły na ok 25-30 minut. Trzeba uważać aby bułeczki nie przerosły. Wtedy najlepiej podczas parowania części resztę przenieść do lodówki.

Różne są metody parowania pampuchów. Ja używam garnka i plastikowego sitka. Jeśli macie specjalne sitka lub koszyczki to użyjcie ich. Ja podam metodę na sitko. Do garnka nalewamy wrzącej wody do 1/4 wysokości. Stawiamy na niewielkim ogniu tak aby woda cały czas parowała. Do garnka wkładam sitko ale takie które nie dotyka dna, jest w miarę szerokie na dole, i którego otwory w całości zakrywa garnek przez co para nie ucieka. Sitko smarujemy delikatnie roztopionym masłem aby można było bez problemu ściągnąć z nich uparowane pampuchy. Na dnie układamy 3 pampuchy. Nie więcej bo podczas parowania znacznie urosną. Przykrywamy wierzch szczelnie pokrywką i parujemy 10 minut. Po tym czasie przekładamy na talerz. Tak postępujemy z resztą bułeczek.

Pampuchy podajemy z podsmażoną na chrupiąco kiełbasą, polewamy tłuszczem. Można dodatkowo polać roztopionym masłem lub tylko z roztopionym masłem. Świetnie tutaj będzie pasował również Wasz ulubiony sos mięsny. Oczywiście można podawać także na słodko ze śmietaną czy sosami owocowymi.

Smacznego 🙂

9 myśli w temacie “Pampuchy

Dodaj komentarz