pieczywo słodkie i wytrawne

Drożdżówka cynamonowa do odrywania

U mnie w domu drożdżówki cynamonowe wiodą prym dlatego na blogu jest tak wiele wariacji na ich temat. Tym razem małe różyczki cynamonowe do odrywania. Robi się je bardzo przyjemnie jak również przyjemnie się je konsumuje :D. Gorąco polecam !! Przepis z bloga Smaczna pyza .

Zaczyn :

  • 20 g świeżych drożdży
  • 15 g mąki pszennej
  • 10 g cukru ( użyłam cukru trzcinowego )
  • 150 ml mleka

Drożdże wkruszamy do mleka. Dodajemy pozostałe składniki i mieszamy aż wszystko się połączy a drożdże rozpuszczą. Odstawiamy aż zaczyn ruszy na ok 10-15 minut.

Składniki na ciasto :

  • 300 g mąki pszennej tortowej
  • 50 g cukru pudru
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 50 g miękkiego masła
  • 2 żółtka
  • 1/2 łyżeczki pasty waniliowej lub ziarna z 1/2 laski wanilii ( pominęłam )

Mąkę z cukrem pudrem oraz solą przesiewamy. Dodajemy masło i rozcieramy je z mąką. Dodajemy spieniony zaczyn, żółtka, wanilię. Wyrabiamy gładkie, elastyczne ciasto, które formujemy w kulę, przekładamy do miski, nakrywamy lnianą ściereczką. Odstawiamy do wyrośnięcia na ok 1-1,5 godziny.

Nadzienie :

  • 40 g roztopionego, przestudzonego masła
  • 60 g cukru ( u mnie cukier kokosowy )
  • 2 płaskie łyżeczki cynamonu

Cukier i cynamon mieszamy razem, odstawiamy.

Wyrośnięte ciasto przekładamy na stolnicę. Chwilę zagniatamy aby je odgazować. Wałkujemy na cienki placek grubości ok 3 mm. Z ciasta wycinamy kółka o średnicy ok 10 cm, mogą być mniejsze. U mnie 8 cm. Każde kółko smarujemy roztopionym masłem, następnie posypujemy cukrem z cynamonem. Trzy koła układamy na zakładkę po czym zwijamy w niezbyt ciasny rulon, który przecinamy na pół. Następnie tak powstałe różyczki układamy obok siebie w formie wcześniej wysmarowanej masłem i wysypanej mąką lub bułką tartą.

Forma powinna być o średnicy ok 21 cm jednak moja okazała się dość mała a ceramiczna za duża ale zostawiłam w tej mniejszej. Ciasto podczas rośnięcia wyszło na boki jednak ze smaku nic nie ujęło 😉

Tak jak opisane powyżej postępujemy do wyczerpania ciasta. Resztki ciasta należy zagniatać, rozwałkowywać, wycinać koła aż się skończy. Ułożone różyczki w formie ponownie przykrywamy ściereczką i odstawiamy na ok 30 minut do napuszenia.

Ponad to :

  • 1 białko
  • 1 łyżka mleka

Białko z mlekiem należy rozbełtać w miseczce.

Kiedy ciasto podrośnie smarujemy je białkiem z mlekiem za pomocą pędzelka.

Pieczemy w temperaturze 180 stopni C przez 30-35 minut.

Smacznego 🙂

Dodaj komentarz