ciasta

Szarlotka drożdżowa do odrywania

Wariacja na temat połączenia drożdżowca i szarlotki. Wiem, że są drożdżowce z jabłkami ale do tego ciasta jabłka przygotowuje się nieco inaczej. Co za tym idzie lepszy i głębszy smak jabłka oraz cynamonu w cieście. Ciasto w każdym oderwanym kawałku ma tę samą ilość jabłek. Nie jest za słodkie. Określiłabym, że słodkość jest akurat w punkt. Przepis ze strony Cookit.

Składniki :

  • 250 g mąki pszennej
  • 100 ml mleka
  • 1 płaska łyżeczka drożdży instant
  • 1 łyżka ekstraktu z wanilii
  • 60 g cukru ( u mnie cukier kokosowy )
  • szczypta soli
  • 1 jajko
  • 1/4 szklanki rozpuszczonego masła

Mleko delikatnie podgrzać. Dodać drożdże, odrobinę cukru i mąki, wymieszać. Odstawić na ok 10-15 minut aż drożdże zaczną pracować.

W międzyczasie mąkę mieszamy z pozostałą ilością cukru oraz solą. Dodajemy wyrośnięte drożdże, jajko oraz ekstrakt. Wyrabiamy gładkie ciasto. Na koniec dodajemy masło i dalej wyrabiamy aż stanie się elastyczne i jednolite. Ciasto odstawiamy do wyrośnięcia na ok 1,5 godziny.

Jabłka :

  • 2 kwaśne jabłka ( użyłam słodkich )
  • 1 łyżka masła
  • 1 łyżka cukru ( u mnie cukier trzcinowy )

Jabłka tniemy w plastry o grubości ok 3-5 mm. Masło roztapiamy na patelni, posypujemy cukrem. Na patelni układamy plastry jabłek ( ja swoje pocięłam w pół plastry. Więcej zmieściło się za jednym razem na patelni ). Karmelizujemy na złoty kolor. Nie za długo. Jabłka powinny zostać jędrne i nie powinny się rozpadać. Jabłka odstawiamy do ostygnięcia.

Masło cynamonowe :

  • 2 łyżki miękkiego masła
  • 1 łyżka cukru ( u mnie kokosowy )
  • 1/2 łyżeczki cukru waniliowego
  • 1/2 łyzeczki cynamonu

Wszystkie składniki łączymy aż masa stanie się jednolita. Odstawiamy.

Wyrośnięte ciasto wałkujemy na cienki prostokąt. Smarujemy masłem cynamonowym na całej powierzchni. Ciasto dzielimy na 5 podłużnych pasków, które tniemy wzdłuż dłuższego boku.

Na każdym pasku układamy jabłka w pewnych odległościach. Następnie każdy pasek tniemy w kwadraty tak aby na każdym było jedno jabłko. Kwadraty powinny być mniej więcej szerokości blaszki aby łatwo było je układać.

Kolejno każdy kwadrat układamy jeden za drugim w keksówce o długości ok 25 cm wyłożonej papierem do pieczenia. Łatwiej jest je układać przechylając foremkę prawie do pionu i układać jeden na drugim.

Tak poukładane ciasto przykrywamy lnianą ściereczką i odstawiamy do napuszenia na ok 40 minut.

Po tym czasie ciasto wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni C. Pieczemy 25-30 minut ( ja piekłam 40 minut ). Przed podaniem posypujemy cukrem pudrem.

Smacznego 🙂

*Uwaga – Niech Was nie kusi dodanie większej ilości jabłek bo z ciasta może zrobić się zakalec.

2 myśli w temacie “Szarlotka drożdżowa do odrywania

Dodaj komentarz