ciasta

Makowiec sypany

Podobny sposób przygotowania do szarlotki sypanej. Ciasto przygotowuje się bardzo szybko i w zależności od pory roku można śmiało eksperymentować ze smakiem użytych ciastek. Ja zamiast herbatników użyłam kruche ciasta cytrynowe ale świetnie sprawdzą się również pierniki w okresie bożonarodzeniowym, kruche ciasta cynamonowe czy pomarańczowe. Makowiec jest pyszny. Jeden z lepszych jakie jadłam ale o jakości i smaku decyduje masa makowa. Ja zawszę robię ją sama ( przepis na domową masę makową TU ). Mój makowiec wyszedł dość mokry i nie tak zwięzły i zbity jak na blogu Zjem to czego przyczyną było pewnie zbyt dużo dodanych owoców ale smak wszystko wynagradza. Nie za słodki. U mnie słodyczy nadają jedynie ciastka, owoce i bakalie z masy makowej smażone na miodzie.

Składniki :

  • 850 g masy makowej
  • 400 g herbatników kakaowych ( u mnie kruche ciasta cytrynowe )
  • 250 g dobrze schłodzonego masła
  • 2 gruszki lub 2 jabłka ( Polecam nieduże owoce. Ja użyłam dużej gruszki i małego jabłka ale wystarczyła by jedna duża gruszka )
  • 100 g rodzynek ( pominęłam )

Rodzynki namoczyć w alkoholu.

Ciastka tłuczemy lub mielimy na piasek. Dzielimy na 4 części. Ostawiamy.

Jabłka lub gruszki obieramy, ścieramy na tarce o dużych oczkach i dodajemy do masy makowej wraz z odsączonymi rodzynkami. Masę makową dzielimy na 3 równe części.

Masło dzielimy na 4 części.

Blachę o wymiarach 21×21 cm lub tortownicę o średnicy 23-24 cm wykładamy papierem do pieczenia.

Spód formy wysypujemy pierwszą warstwą pokruszonych ciastek. Na nie ścieramy masło na tarce o dużych oczkach. Na masło wysypujemy 1/3 części masy makowej. Następnie powtarzamy warstwa ciastek, masła i masy makowej aż do wyczerpania składników z tym, ze ostatnią część mają tworzyć ciastka oraz masło.

Ciasto pieczemy w temperaturze 200 stopni C przez 35 minut.

Po ostygnięciu można polać masą z białej lub ciemnej czekolady, lukrem lub posypać cukrem pudrem.

Smacznego 🙂

6 myśli w temacie “Makowiec sypany

Dodaj komentarz