pieczywo słodkie i wytrawne

Drożdżówki cytrynowe z makiem

Powiew wiosny pod postacią drożdżówek ze sporą ilością skórki cytrynowej. Pachniało w całym domu świeżością cytryn. Puszyste, cytrynowe z nutą maku. Czy to już nie brzmi zachęcająco ? 🙂 Przepis z bloga Moje wypieki.

Składniki :

  • 540 g mąki pszennej ( użyłam tortowej )
  • 80 g drobnego cukru do wypieków ( użyłam cukru kokosowego )
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 10 g drożdży suszonych lub 20 g drożdży świeżych
  • 75 g roztopionego masła
  • 250 ml mleka
  • 2 duże jajka

Drożdże mieszamy z mąką ( ze świeżych najpierw należy zrobić rozczyn ). Dodajemy pozostałe składniki oprócz masła. Wyrabiamy ciasto a pod koniec dodajemy roztopiony tłuszcz. Ciasto wyrabiamy aż będzie gładkie i jednolite. Przekładamy do miski, przykrywamy lnianą ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce aż podwoi swoją objętość.

Nadzienie cytrynowe z makiem :

  • 60 g roztopionego masła
  • 80 g drobnego cukru do wypieków ( u mnie ksylitol )
  • 3-4 cytryny ( wcześniej wyszorowane i wyparzone )
  • kilka łyżek suchego maku

Wyrośnięte ciasto chwilę wyrabiamy. Dzielimy na 12 równych części. Każdą część rozwałkowujemy na cienki placuszek. Smarujemy masłem, posypujemy cukrem, ścieramy skórkę z 1/4 cytryny oraz posypujemy makiem. Placek kroimy w paski tak aby jeden bok pozostał w całości.

Placuszek zwijamy w roladę.

Po czym formujemy drożdżówkę.

Drożdżówki układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy do napuszenia na 30-40 minut.

Po tym czasie pieczemy w temperaturze 180 stopni C przez 15-17 minut.

Lekko ciepłe drożdżówki można polukrować lukrem cytrynowym. Ja polukrowałam dwie bo domownicy stwierdzili, że bez lukru lepsze.

Smacznego 🙂

Jedna myśl w temacie “Drożdżówki cytrynowe z makiem

Dodaj komentarz