ciasta

Szarlotka orkiszowa

Obłędnie pyszna szarlotka. Przepis z bloga Kwestia Smaku.

Składniki na spód :

  • 300 g mąki orkiszowej ( u mnie orkiszowa jasna )
  • 200 g mąki ziemniaczanej lub ryżowej
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 150 g cukru ( może być trzcinowy. Ja użyłam kokosowego )
  • 270 g zimnego masła
  • 1 jajko
  • 1 żółtko

Mąki przesiewamy na stolnicę. Dodajemy pocięte w kostkę masło. Siekamy aż powstaną małe kawałki a następnie rozcieramy w dłoniach aż będzie konsystencja kruszonki. Dodajemy pozostałe składniki i wyrabiamy szybko na gładkie ciasto kruche. Ciasto można wyrobić również w malakserze. Gotowe ciasto dzielimy na 2 równe części, owijamy folią spożywczą i wkładamy do lodówki na 1 godzinę.

W międzyczasie przygotowujemy jabłka.

Składniki na jabłka :

  • 2 kg jabłek na szarlotkę
  • 1 szklanka cukru ( można użyć trzcinowego lub jak ja kokosowego. Nie użyłam całej szklanki bo moje jabłka były bardzo słodkie. Dodałam niecałą połowę szklanki )
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 3/4 szklanki rodzynek ( pominęłam )

Jabłka obieramy, wyciągamy gniazda nasienne. Tniemy w ćwiartki i potem jeszcze na mniejsze kawałki. Przekładamy do garnka. Dodajemy cukier. Smażymy przez kilka minut aż jabłka zmiękną ale pozostaną jeszcze w kawałkach. wymieszać z cynamonem, rodzynkami, odstawić. Ja swoje jabłka podpiekłam w piekarniku.

Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni C.

Formę o wymiarach 20×30 cm wykładamy papierem do pieczenia. Jedną część ciasta rozwałkowujemy i wykładamy dno blachy. Spód dziurkujemy widelcem. Formę wstawiamy do piekarnika. Pieczemy przez 25 minut. Wyciągamy z piekarnika.

Na kruchy, podpieczony spód wykładamy wcześniej przygotowane jabłka. Na jabłka ścieramy na dużych oczkach tarki drugą część kruchego ciasta. Ja odrywałam małe kawałeczki palcami. Pieczemy dalej w 180 stopniach C przez 60 minut.

Smacznego 🙂

7 myśli w temacie “Szarlotka orkiszowa

Dodaj komentarz